Friday, July 25, 2008

Is anyone keeping score?

In light of the one-two punch given to PFOX and Elaine Donnelly this week regarding their distortion of legtimate studies, I would like to create a new timeline of past complaints:

1994 - Joanne Hall, Ph.D. of the University of Tennessee’s College of Nursing publishes a study looking at the patterns of behavior for 35 lesbians who had self-identified alcohol problems. Her study is later used by various anti-gay industry groups to claim that lesbians in general have a problem with alcohol abuse and that gay adoption is not a good idea. Hall later writes a letter of complaint to one of the groups distorting her study (the Family Research Council). Her complaint is ignored.

1998 - Pediatrician Robert Garafalo complains that the anti-gay industry distorted his study regarding at-risk behavior amongst gay youth. He said the groups omitted the part of his study that said the at-risk behavior is the result of a homophobic society.

Assistant Professor of Sociology Lisa Waldner tells Frank Rich of the New York Times that the anti-gay industry is distorting a study she wrote while in 1992 in order to claim that lesbians relationships have a high rate of domestic violence.

2001 - Six researchers (Robert S Hogg, Stefan A Strathdee, Kevin JP Craib, Michael V. O’ Shaughnessy, Julio Montaner, and Martin T Schechter) write a letter to the editor to the International Journal of Epidemiology accusing the anti-gay industry of distorting a study they published in 1997 in order to claim that gay men have a short life span. They said they were speaking of a hypothetical outcome that would take place if there were not better practices regarding safe sex in that particular area. They also said that conditions have improved; therefore the outcome they predicted (i.e. gay men not reaching their sixty-fifth birthday) had been averted.

Patrick Letellier complains that Gary Glenn of the American Family Association cherry picked passages from his book (Men Who Beat the Men Who Love Them) in order to assert that domestic violence is high in gay relationships. Years after this, the book continues to be cited by the anti-gay industry in the same way Glenn cited it.

Robert Spitzer publishes a study that says a small number of people can change their sexual orientation. The anti-gay industry cites the study as proof that homosexuality is a choice. Spitzer complains as to how his work was being used, even publishing a piece in the Wall Street Journal complaining about how his work was being distorted. In 2006, he gives an interview with the Los Angeles Times in which he says he now believes that some of those he interviewed for his 2001 study may have been either lying to him or themselves.

2002 - A. Nicholas Groth writes a letter to the Family Research Council claiming that the group distorted his work in a study to prove that gays molest children at a high level. Groth, in 1983, complained that discredited researcher Paul Cameron had done the same thing. The study published by the Family Research Council is almost similar to the one published by Cameron.

2006 - Dr. Elizabeth Saewyc of the University of British Columbia complains that Focus on the Family distorted her study on lesbian teen suicide.

Dr. Kyle Pruett, a clinical professor of psychiatry in the Yale Child Study Center and School of Nursing accuses Focus on the Family head James Dobson of distorting his work.

New York University educational psychologist Carol Gilligan, Ph.D. writes Focus on the Family head James Dobson a blistering letter accusing him of distorting her work.

2008 - Gary Remafedi, M.D., M.P.H., a professor of pediatrics at the University of Minnesota, claims the “ex-gay” organization PFOX distorted his research findings.

The Palm Center announces that a Duke University law review will be publishing a critique of a 2007 article by Elaine Donnelly. Donnelly is the president of the Center for Military Readiness, a traditional values interest group with no military or academic affiliation. According to Palm Center Director Aaron Belkin, Donelly's article is riddled with mistakes and misreadings of both Palm Center work and the "don't ask, don't tell" law and policy that governs gay service.

I repeat my question: Is anyone keeping score?